Pada tahun 2015 Perpustakaan Kuala Lumpur telah bergabung dengan Jabatan Pengurusan Perumahan dan Pembangunan Komuniti (JPPPK). Selaras dengan perubahan semasa, mulai 1 Januari 2018 Jabatan Pembangunan Komuniti Dan Kesejahteraan Bandar (JPKKB) telah diwujudkan setelah berlakunya penggabungan dan penstrukturan semula antara Jabatan Pengurusan Perumahan dan Pembangunan Komuniti bersama Jabatan Perkhidmatan Kawasan. Pada tahun 2019 Bahagian Pengurusan Rekod telah digabungkan bersama Jabatan Pembangunan Komuniti Dan Kesejahteraan Bandar bagi memperkasakan peranan dan tangungjawab Jabatan supaya berkemampuan untuk menyediakan sistem penyampaian yang lebih cekap dan efisyen kepada warga kota Bandar Raya Kuala Lumpur.
VISI
1. Memberi perkhidmatan yang cekap dan berkesan ke arah mensejahterakan bandar.
2. Menjadikan komuniti bandar yang terunggul dan sejahtera.
MISI
1. Mewujudkan komuniti bandar yang terunggul menerusi penyampaian perkhidmatan perbandaran yang cemerlang dan berkualiti.
2. Mewujudkan penyampaian perkhidmatan yang cemerlang dan berkualiti melalui perancangan dan pelaksanaan yang bersepadu antara organisasi bersama warga kota.
OBJEKTIF
1.Mengurus dan menyelenggara perumahan awam untuk memberi keselesaan kepada penghuni – penghuni.
2.Mewujudkan suasana kemasyarakatan yang harmoni, sihat, bekerjasama dan bertanggungjawab.
FUNGSI
1.Mengurus dan menyelenggara Perumahan Awam (PA) dan Program Perumahan Rakyat (PPR)
2. Mengurus pendaftaran permohonan rumah sewa melalui Sistem e-Perumahan secara on-line
3. Mengurus pemilihan dan tawaran kemasukan penyewa yang layak
4. Mengurus hal berkaitan penjualan rumah kos rendah dansederhana DBKL dan bertindak sebagai pemaju sebelum penubuhan Joint Management Body (JMB)/ Management Corporation (MC) di PA/ PPR
5. Mewujudkan suasana harmoni di kalangan penghuni denganmenyediakan kemudahan dan bantuan program-programsosial dankeagamaan untuk dimanfaatkan oleh warga Bandar
6. Membangunkan komuniti dari pelbagai lapisan masyarakat di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang merangkumi aspek pendidikan,pembangunan modal insan, perkhidmatansosial dan membasm kemiskinan Bandar 7. Melaksanakan penyampaian perkhidmatan secara langsung kepada penduduk setempat dengan efisyen dan berkesan
1. Pengesahan dokumen pendaftaran penyewaan yang lengkap akan dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh pendaftaran.
2. Memastikan pengisian unit kosong di Perumahan Awam (PA) dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) bagi kategori awam dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh surat tawaran penyewaan.
3. Keputusan permohonan memperbaharui kontrak penyewaan akan dimaklumkan dalam tempoh 14 hari bekerja daripada tarikh mesyuarat Jawatankuasa Lanjut tempoh selesai dan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.
4. Memaklumkan keputusan permohonan gotong-royong/program sosial dalam tempoh 14 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima.
5. Memaklumkan keputusan permohonan permit khemah sementara untuk aktiviti penduduk setempat di Pejabat Cawangan dalam tempoh 3 hari daripada tarikh permohonan lengkap diterima.
6. Menyediakan Kelas Tuisyen kepada golongan berpendapatan rendah bagi sekolah yang memohon selama tujuh (7) bulan sebelum peperiksaan SPM bermula.
7. Menyediakan Kelas Tambahan kepada golongan berpendapatan rendah bagi sekolah yang memohon untuk pelajar Tahun 6 dan Tingkatan 3 selama dua (2) bulan sebelum peperiksaan akhir tahun.
8. Menyediakan perkhidmatan kaunter bayaran yang cekap dan berkesan di Menara DBKL 3 serta tempoh waktu menunggu tidak melebihi 15 minit.
9. Memberi maklum balas awal terhadap aduan-aduan pelanggan dalam tempoh 1 hari bekerja dan mengambil tindakan susulan/ penguatkuasaan dalam tempoh 3 hari bekerja. Maklum balas seterusnya dibuat dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh aduan diterima.
10. Memastikan penambahan koleksi perpustakaan sekurang-kurangnya sebanyak 5% setiap tahun.
11. Mengeluarkan Surat Kebenaran Pindah rekod kepada jabatan dalam tempoh lima (5) hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.