Kompleks Belia/ Beliawanis

 beliadbkl1
Kompleks Belia/Beliawanis terdiri daripada unit-unit berkelompok yang disediakan oleh Jabatan Pengurusan Perumahan dan Pembangunan Komuniti DBKL. Ia disediakan bagi membantu belia dan beliawanis untuk mendapatkan tempat perlindungan secara transit. Terdapat juga unit jenis rumah pangsa yang dijadikan unit Beliawanis yang disewakan secara sebahagian kepada penyewa wanita sahaja.

UNIT 1 BILIK 2 ORANG (RM 50)

  • Warganegara Malaysia
  • Bujang
  • Pemohon hendaklah tinggal atau bekerja di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Umur tidak melebihi 40 tahun
  • Gaji / pendapatan tidak melebihi RM1,000.00 sebulan

UNIT 1 BILIK 2 ORANG (RM 70)

  • Warganegara Malaysia
  • Bujang
  • Pemohon hendaklah tinggal atau bekerja di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Beliawanis yang ditukarkan daripada kawasan lain kerana umur telah melebihi 40 tahun
  • Umur tidak melebihi 40 tahun
  • Gaji / pendapatan tidak melebihi RM1,500.00 sebulan
  • Tempoh penyewaan 3 tahun

NOTA:

  • Unit Beliawanis ditawarkan berdasarkan kepada kekosongan
  • Bagi ibu tunggal (tidak mempunyai anak) boleh dipertimbangkan

BORANG PERMOHONAN

  • Borang Permohonan boleh didapati di Kaunter Perkhidmatan.
  • Semakan permohonan menyewa unit belia/beliawanis dibuat di talian 03 - 2617 6174
  • Sila lampirkan bersama-sama borang permohonan:
    • 1 salinan kad pengenalan
    • 1 salinan penyata gaji terbaru
  • Salinan hendaklah disahkan oleh kakitangan kerajaan/swasta kumpulan A

eBantuan

ebantuan2


Sistem boleh diakses melalui link berikut : http://eperumahan.dbkl.gov.my/erumah

 

 

Fungsi & Tugas Bilik Gerakan

bg-5 
  1. Bilik Gerakan beroperasi 24 jam
  2. Menerima dan menyelaraskan aduan dari penghuni
  3. Merekodkan setiap aduan dalam Sistem e-Perumahan dan disalurkan ke bahagian yang berkaitan
  4. Memberi bantuan awal (melalui kakitangan bertugas secara giliran) bagi kes kecemasan seperti :
    1. Kerosakan lif
    2. Terputus bekalan elektrik
    3. Bencana alam
    4. Terputus bekalan air dan lain-lain

 

Kategori Penyelenggaraan

AWAM

MEKANIKAL

ELEKTRIKAL

  • SALURAN BEKALAN AIR
    • Paip,
    • Meter air.
    • Kepala paip
  • SALURAN BUANGAN
    • Paip,
    • Retikulasi,
    • Lurang najis
  • TANGKI AIR
  • CAT BANGUNAN
  • BAIKPULIH UNIT KOSONG
    • Cat dinding
    • Ganti Pintu
    • Tingkap
    • Jalan
    • Laluan pejalan kaki
  • TAMAN PERMAINAN & REKREASI
    • Alat permainan
    • Gelanggang
  • PERALATAN GUNASAMA
    • Penutup longkang
    • Railing
    • Water proofing
    • Wakaf
  • LIF
  • PAM AIR
  • SISTEM PENCEGAH KEBAKARAN
    • Fire extinguisher
    • Hose reel
    • Down comer
    • Fire alarm system
  • SISTEM PENYAMANAN UDARA
  • SPIRAL WASTE BIN
  • JANAKUASA TUNGGU SEDIA
  • BAIKPULIH UNIT KOSONG
    • Pendawaian
    • Suis
    • Socket
    • Battery holder
  • PERALATAN GUNASAMA
    • Lampu kakilima
    • Lampu taman
    • Telefon
    • Antenna tv
    • Bilik suis
    • Bilik meter
  • SCADA
    • Supervisory Control And Data Acquisition
    • CCTV
  • SMATV
    • Satellite Aerial Television System

Peraturan Dan Undang-Undang Yang Diguna Pakai

  • Perjanjian Penyewaan Rumah DBKL
  • Surat Perjanjian Jualbeli Rumah DBKL
  • Perjanjian Penyewaan Kedai/ Gerai DBKL
  • Akta Kerajaan Tempatan
  • Akta Jalan, Parit Dan Bangunan
  • Undang-Undang Kecil Perumahan Awam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) 1991
  • Undang-Undang Kecil Vandalisme (WPKL) 1991
  • Akta Hakmilik Strata 1985
  • Akta Bangunan Dan Harta Bersama (Penyelenggaraan Dan Pengurusan) 2007 (Akta 663)
  • Seksyen 4(1) Akta Pemajuan Perumahan, Kawalan Dan Pelesenan
  • Makluman

    Khidmat online JPPPK disediakan bagi:

    • 1. Membayar sewa PA/PPR melalui Maybank2u.
    • 2. Mendaftar rumah sewa, rumah jual & unit kedai.
    • 3. Muat turun borang-borang :
      |Borang Permohonan Menyewa Rumah PA/PPR | Borang Sewaan Kedai PA/PPR | Borang eKasih|
      * Klik menu muat turun di atas
    • 4. Membuat semakan :
      |Penyewaan Rumah | Pembelian Rumah | Status Aduan | Tunggakan Sewa |
    • * Pilih jenis semakan dan masukkan nombor kad pengenalan bagi tujuan semakan diatas di sini.

    Permohonan pendaftaran PA/PPR DBKL yang melebihi 5 tahun diminta mengemaskini maklumat permohonan di kaunter perkhidmatan. Sila kemukakan maklumat terkini seperti penyata gaji / penyata pencen pemohon dan pasangan, kad pengenalan anak-anak/ tanggungan yang kurang dari 23 tahun  dan lain-lain maklumat berkaitan yang telah disahkan. Usaha ini digerakkan agar jabatan mempunyai maklumat yang terkini bagi pemohon-pemohon PA/PPR Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

     

    Orang ramai yang mempunyai maklumat berikut di PA/PPR DBKL

         - Penghuni Tanpa Izin (PTI),
         - Kes Tidak Menetap

         - Penghuni Warga Asing

         - Sewa Atas Sewa

    Sila hubungi talian bebas tol DBKL 1-800-88-3255/ 03-2617 6071/ 03-2617 6079. Tindakan Penguatkuasaan Rampas Unit akan di laksanakan bagi penyewa yang melanggar syarat perjanjian penyewaan.

  • Dikenakan bagi unit yang mempunyai tunggakan sewa yang tinggi.
  • Kaedah ansuran  bayaran sewa :
  • - Penerima bil tunggakan notis untuk mengunci bekalan air perlu membayar  30% dari bil terkini.

  • - Unit yang telah dikunci bekalan air perlu membayar 50% daripada bil terkini + RM30 denda lewat.

  • - Penerima bil yang bernilai RM3000 ke atas akan didakwa di mahkamah.

  • PASTIKAN ANDA MELUNASKAN SEWA SETIAP BULAN BAGI MENGELAKKAN TINDAKAN PENGUATKUASAAN.
  • Pihak Pentadbiran DBKL telah meluluskan pindaan kadar kelayakan pendapatan isi rumah bagi pemilikan dan penyewaan unit rumah PA/PPR dari RM 2,500 kebawah kepada RM 3,000 ke bawah manakala kos sederhana adalah dari dari RM 3,500 kebawah kepada RM 4,000 ke bawah. Pindaan baru berkuatkuasa mulai 13 Disember 2016. Harap maklum.

    DBKL tidak melantik mana-mana individu atau orang tengah (agen) untuk perkhidmatan permohonan dan pendaftaran serta apa jua urusan berkaitan penyewaan dan pembelian unit PA/PPR Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.  456